Ronald Meeus presenteert

Heeft Wonder Boy nog zin in het hd-tijdperk?

Gisteren verscheen Wonder Boy: The Dragon’s Trap, een remake van Wonder Boy III: The Dragon’s Trap uit 1989. Het brede publiek kent Wonder Boy vooral van dat springspelletje uit de lunaparken van weleer, met dat blonde, soms op een skateboard rollende holbewonertje. Maar de reeks groef zichzelf nog iets dieper in de gamercultuur dankzij de Sega-huiskamerconsoles uit de late jaren 80 en vroege jaren 90. En precies dààr wilde Fransman Omar Cornut, een indie-ontwikkelaar die zijn sporen verdiende bij LittleBigPlanet-maker Media Molecule, een hommage op maken middels een moderne hd-remake.

Remasters zijn vandaag schering en inslag in videogames, maar deze gaat toch wel erg diep terug in de tijd: het origineel is een game die toch alweer 28 jaar op de teller heeft. Zit er nog wel iemand op dit soort remontes te wachten in het hd-tijdperk?

Volgens Cornut, in een interview met het Britse videogamemaandblad Edge, zijn de hd-versie en de oude uitvoering lichtjes uit elkaar gegroeid. “Naarmate ik nieuwe data en graphics toevoegde, ging de hd-versie gestaag een andere richting uit. Maar omdat het in essentie dezelfde funcamentele game is die erachter draaide, bleef het beperkt tot het visuele element. We hebben wellicht duizend veranderingen ingevoerd: sommige zijn groot, andere zijn klein en subtiel. Maar ik wilde ze allemaal bewust invoeren, niet per ongeluk. Het is voor 80 procent dezelfde game.”

En als je helemààl terug het verleden in wilt: met een druk op de knop zet je hem in lekker ouderwetse pixelgraphics.

 

No Comments :

Geef een reactie :

* Your email address will not be published.

oktober 2020
M D W D V Z Z
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

* Your email address will not be published.