‘Sniper: Ghost Warrior 3’ neemt ‘Call of Duty’ op de korrel
Wat ik me het heftigste herinner van de vandaag gelanceerde shooter Sniper: Ghost Warrior 3 is de kater. Toen ik afgelopen zomer de game wat ging voorspelen in de Poolse hoofdstad Warschau namen uitgever Koch Media en ontwikkelaarsbedrijf CI Games mijzelf en een tros ander gamejournaille ’s avonds mee naar een restaurant waar er tijdens het diner vodka’s in tientallen verschillende varianten werden gedegusteerd. Best lekker, en iedereen was in geen tijd kacheltje lam; behalve dan de Polen in het gezelschap, die blijkbaar een bovenmenselijke capaciteit hebben om drank te verzetten.
Zes jaar geleden scoorde CI Games een culthitje met de eerste Sniper: Ghost Warrior, een videogame die schieten met een scherpschuttersgeweer – eerder een randdiscipline uit shooters als Call of Duty en Battlefield – opwaardeerde naar een volledig spel. Met de opbrengsten van die game en zijn sequel, en een bewezen nichepubliek dat uitkijkt naar de derde game uit de reeks, wil het bedrijf nu met de derde game rechtstreeks de concurrentie aangaan met die blockbusters.
Dit verhaal verscheen afgelopen zomer, in gewijzigde vorm, op de site van De Morgen.
Lees ook mijn Sniper: Ghost Warrior 3-preview op 9lives
Sniper, ghost en warrior
“We hebben weinig veranderd aan de mechanieken van het snipen”, zegt Tomasz Pruski, senior designer voor de game. “Die waren al op punt in de vorige games. Het verschil dat we met deze derde aflevering willen maken, is dat je – hoewel het zwaartepunt op scherpschieten ligt – ook nog op andere manieren je doel kunt bereiken.”
Waar de twee vorige games bijna uitsluitend om de scherpschutterij draaiden, zullen er bij Sniper: Ghost Warrior 3 ook andere vormen van actie in het spel zijn, zoals het voeren van open vuurgevechten en het besluipen van vijanden om ze van dichtbij uit te schakelen. “Maar het is de bedoeling dat je de drie wat met elkaar afwisselt”, zegt Pruski. “Je begint iedere opdracht wellicht met het vanop afstand neerhalen van vijanden, maar wanneer je wordt ontdekt moet je het verder op andere manieren zien af te handelen.”
CI Games heeft 40 miljoen Poolse Zloty’s (iets meer dan 9 miljoen euro) geïnvesteerd in Sniper: Ghost Warrior 3, waardoor het de tweede duurste Poolse game tot nu toe is (de toppositie wat dat betreft komt van The Witcher III van concurrerende gamehuis CD Projekt, dat 45 miljoen Zloty’s of zo’n 10 miljoen euro mocht kosten). De druk om van de game een hit te maken is dan ook enorm groot, en dat lukte moeilijk met alleen maar het op scherpschutterij azende nichepubliek dat de twee eerste games uit de serie hebben opgebouwd. Dus moest de game – met de opwaardering van gewone schiet- en sluipactie – wat meer panache krijgen voor een breder publiek.
Kantelmoment
De lancering van Sniper: Ghost Warrior 3 wordt zelfs een kantelmoment voor het bedrijf, zegt Tarek Tyminski, ceo en medeoprichter van het bedrijf, dat in 2002 het levenslicht zag en tijdens zijn eerste jaren vooral goedkope breintraining-games voor de Nintendo DS-zakconsole maakte. Maar met de opbrengsten van de ene game maakte het de andere, en ondertussen schaarde het net genoeg budget bij elkaar om een schietgame te maken dat kleppers als Call of Duty het vuur aan de schenen kan leggen.
“Onze twee vorige games waren onverwachte hits, hoewel ze nog met een tamelijk klein budget werden gemaakt en aan een budgetvriendelijkeprijs werden verkocht”, zegt Tyminski. “Onze studio is incrementeel gegroeid, mee met onze games. Met de opbrengsten van de games die we hebben gemaakt, en wat hulp van onze aandeelhouders, kunnen we nu eindelijk inzetten op die grote productie die we altijd al wilden maken.”
Geen Call of Duty-kloon
Maar natuurlijk worden ook de fans van het eerste uur niet vergeten. Voluit in de aanval gaan resulteert gegarandeerd in een vroegtijdig overlijden van uw spelerpersonage, een Amerikaanse scherpschutter die wordt ingezet in de strijd tegen ultranationalistische separatisten in de Kaukasische staat Georgië. Het aantal tegenstanders die u in een missie tegenkomt blijft meestal beperkt tot een vijftiental, veel minder dan de halve massamoorden die u in een doorsnee ‘Call of Duty’-aflevering uitvoert. Maar ze zijn zo lastig neer te halen dat u het gegarandeerd voorzichtiger – en liefst dus eerst vanop een afstand – aanpakt.
“We wilden er natuurlijk ook weer geen Call of Duty-kloon van maken”, zegt Pruski. “We willen het soort game maken waarin de speler eerst de omgeving bestudeert, een tactiek kiest, en rustig zijn aanval uitvoert. Wie dat uitsluitend met het scherpschutterskarabijn wil doen, en er het geduld voor heeft, kan dat ook nog steeds.”
No Comments :