Fantasy-kaartspellen leggen digitale troeven op tafel
Fantasykaartspel Magic: The Gathering maakte enkele jaren geleden een min of meer succesvolle transitie naar een digitale versie op mobiele platformen en de pc, en kreeg daardoor ook concurrentie vanuit twee entertainmentfranchises die ’thuis’ zijn in de videogamehoek: zowel Blizzard Entertainments WarCraft als Bethesda’s The Elder Scrolls hebben ondertussen een succesvolle kaartspelvariant op hun centrale games op de markt.
Helden van Warcraft
Hearthstone: Heroes of Warcraft telt momenteel zo’n 50 miljoen spelers op pc, Mac, iOS en Android, een vervijfvoudiging ten opzichte van de eerste toestroom in maart 2014. Dat is niet zo’n enorm aantal voor een titel die in principe free to play is, maar het is niet dat een titel als Hearthstone een bijzonder breed appeal heeft: het zit al in de niche van de Warcraft-fantasyfranchise, en dan is het ook nog eens een kaartgebaseerde game. Een niche binnen een niche, zowaar. Maar ze wordt beroerd binnen een Blizzardtitel, en dat zorgt meteen voor een vermenigvuldigend effect. “Hearthstone heeft de grenzen overschreden van wat je van een nichegame kunt verwachten”, zegt Rachelle Davis, senior software engineer achter de Hearthstone-franchise. “Dat komt vooral omdat we zelf het genre zo genegen zijn: collectible card games zijn iets wat Blizzard-ontwikkelaars al jaren spelen. Tegen het moment waarop we ermee moesten beginnen, wisten we wel ongeveer hoe we het goéd moesten doen.”
Het aantal Hearthstone-spelers zwol erg snel aan, maar ondertussen is, na bijna drie jaar, de nieuwigheid er wel af. Met nieuwe content, zoals de recentelijk gelanceerde uitbreiding Mean Streets of Gadgetzan, proberen ze de game nu fris te houden. “We gaan wat frequenter nieuwe expansies uitbrengen, en constant nieuwe kaarten toevoegen”, zegt Peter Whalen, senior game designer van Hearthstone. “En vergeet ook onze wekelijkse tavern brawl niet, waarin we allemaal gekke nieuwe gamemodi kunnen ontdekken. Het is heel belangrijk voor ons om Hearthstone fris te houden, nieuwe mechanieken te blijven introduceren.”
Legendes van The Elder Scrolls
Met de lancering van The Elder Scrolls: Legends breidde ook Bethesda zijn bekende rpg-franchise uit met een card-based. De pc-versie van The Elder Scrolls: Legends zijn uit, de Androiduitvoering en de eerste expansie, Fall of the Dark Brotherhood, mogen we in april verwachten. In mei komt er een Spectator Mode, wordt streamingdienst Twitch erin geïntegreerd, en kunnen er minitoernooien worden gespeeld. En later komt de game nog op Mac OS X en smartphones.
Het is een logische stap voor Bethesda, zegt Pete Hines, Bethesda’s marketing- en pr-pief. “Ik ben zelf nog steeds een enthousiaste Magic: The Gathering-speler, en ik speel het nog altijd in competities op een redelijk hoog niveau. Legends is een heel ander soort game: hij doet iets nieuws op het spectrum dat reikt van eenvoudig en rechtdoorzee tot heel diep en complex. Het leunt dichter bij het tweede einde daarvan aan, hetgene waar ook Magic: The Gathering zich bevindt, maar het heeft niet zo’n diepgravende systemen: je kunt een tegenstander bijvoorbeeld niet blokkeren tijdens zijn beurt. Maar het legt andere accenten, zoals een slagveld met twee lanen: niet meteen iets wat moeilijk te begrijpen is, maar de strategische complexiteit die die eenvoudige beslissing met zich meebrengt is bijzonder groot. Je moet beter nadenken over wat je doet en waarom. Je kunt flankeringsmanoeuvers uithalen, en ineens is bijvoorbeeld een kaart met de kracht om een hele laan uit te schakelen goud waard. Een verdeeld slagveld laat je toe om de boel tactischer aan te pakken.”
No Comments :