Waarom het tijd was voor een terugkeer van ‘Chrono Cross’

Volgens gamereus Square Enix werd het tijd voor een remaster van cult-rpg-topper Chrono Cross. Veel reviewers vonden, toen Chrono Cross: Radical Dreamers Edition uitkwam, duidelijk van niet, maar de wat brakke uitvoering doet niets af aan de goeie bedoelingen achter de remaster. Over die laatste had ik het onlangs met producer Kouichirou Sakamoto.

Waar zag Square Enix het exacte potentieel voor een terugkeer van Chrono Cross in het huidige RPG-landschap?

“Er zijn al ports van Chrono Trigger beschikbaar op meerdere platforms, dus je kunt het tot op de dag van vandaag nog steeds spelen. Omdat de PlayStation 3 en PlayStation Vita echter ‘legacy’-consoles zijn, kun je Chrono Cross nergens  meer spelen. We dachten dat het erg jammer zou zijn om de game zo te laten wegdeemsteren uit het collectief geheugen, dus zijn we aan het remaster-project begonnen.”

Chrono Cross bracht enkele vernieuwingen in het RPG-genre, zoals het feit dat je kunt kiezen uit meer dan 40 potentiële partyleden. Hoe voelt het om deze weer onder de aandacht te brengen van gamers van nu?

“Ik denk niet dat er tegenwoordig veel games zijn waar meer dan 40 personages aan je party kunnen deelnemen.  Sommige mensen denken misschien dat het moeilijk zou zijn om bevriend te raken met veel verschillende personages, maar er zijn veel handige functies toegevoegd aan Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition, dus maak hier alsjeblieft gebruik van om veel verschillende personages te ontmoeten en ermee bevriend te raken.  Ik zou het geweldig vinden als spelers bijvoorbeeld ook hun favoriete personages met hun vrienden en familie bespreken.”

Het pakket bevat ook Radical Dreamers – Le Trésor Interdit –, een tekstavontuur bij Chrono Cross dat destijds alleen in Japan werd uitgebracht. Tekstavonturen zijn al tientallen jaren geleden zo goed als verdwenen. Hoe denk je dat het zal worden ontvangen door jongere spelers, die nog niet eens leefden toen dit genre bestond?

“Ik hoop eigenlijk dat jongere spelers  het tekstavontuurgenre  zullen gebruiken en het zullen zien als iets nieuws als: “Wow, dit soort games bestaan!” Ik denk dat Radical Dreamers – Le Trésor Interdit – een spel is dat gemakkelijk is voor degenen die graag boeken  lezen om mee aan boord te komen!

Players kunnen schakelen tussen pixelachtige visuals en HD-graphics. Hoe zijn de artiesten erin geslaagd om beide iteraties trouw te houden aan de visie van de originele game?

“De belangrijkste reden was dat we het niet wilden laten lijken alsof de originele versie van het spel nooit had bestaan. Square Enix heeft ook een aantal andere geremasterde titels  uitgebracht, en we hebben van sommige fans gehoord  dat ze graag met de originele graphics hadden willen spelen, in plaats van de verfijnde versies, dus besloten we  een functie te implementerenwaarbij je tussen de twee kon schakelen.”

Chrono Cross werd destijds nooit in Europa uitgebracht. Wat is er precies veranderd in deze 23 jaar, zodat de remaster meteen wèl een wereldwijde release krijgt?

Ik hoorde dat er veel fans van het spel in Europa waren, ondanks dat het daar nooit is uitgebracht. We wilden dat veel mensen, waaronder deze Europese fans en degenen die nog nooit Chrono Cross hebben gespeeld  , het spel officieel konden spelen, wat ons ertoe bracht om te beslissen over het implementeren van Europese talen in het spel.

Chrono Cross is geen vervolg op Chrono Trigger, maar ze delen hetzelfde universum. Waarom eigenlijk niet? En heb je het gevoel dat gamers hebben gewacht op een nieuwe game die zich afspeelt in dat Chrono-universum?

(Masato Kato, regisseur van het origineel, komt tussenbeide:) “Hmm. Ik heb het gevoel dat er in het verleden nogal wat kritiek was  op waarom het niet Trigger 2 was, haha. Zoals ik altijd zeg, zou ik niet het concept in gedachten  hebben om gewoon van 1 naar 2 te gaan en het hetzelfde soort tijdreisspel te maken. Er waren al vijf jaar verstreken sinds de vorige game en er zou niet veel betekenis zijn in het maken van een ander spel dat hetzelfde was als iets dat we in het verleden hebben gemaakt.  Sommige spelers waren een beetje onzeker over de overgang van tijdreizen naar parallelle werelden en de veranderingen in het vechtsysteem in Chrono Cross, maar ik hoor ook vaak van spelers over hoe ze echt een diepte voelden in de Chrono-serie toen ze eenmaal de link tussen de twee werelden begrepen. Ik ben opgelucht dat dit zo is overgekomen op diegenen die het begrepen hebben.”

No Comments :

maart 2024
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

* Your email address will not be published.